Konkurencja na wszystkich rynkach jest coraz bardziej zażarta. Każdego dnia konsument staje przed trudniejszym wyborem zarówno marki, jaki i produktów które może kupić. Jednym z decydujących elementów które mają wpływ na to którą markę wybierze konsument jest identyfikacja wizualna marki. Nie ma się co oszukiwać, społeczeństwo w którym żyjemy jest nastawione na bodźce wizualne. To właśnie one odgrywają decydującą rolę w przyciąganiu uwagi, a co za tym idzie mają niebagatelny wpływ na to co zobaczymy, i jak (o ile w ogóle) zapamiętamy.

Bo liczą się detale

Często mówi się że liczy jedynie wnętrze. Jest w tym nieco prawdy, nie jest możliwym aby produkt o kiepskiej jakości i wysokiej cenie był w stanie podbić rynek. Jednak weźmy pod uwagę sytuację, w której mamy do czynienia z dwoma konkurencyjnymi produktami o podobnej jakości. Wtedy konsument staje przed trudnym wyborem, i to właśnie wtedy liczą się te detale jakie zapewnia identyfikacja wizualna. Poniżej postaram się przybliżyć czym jest sama identyfikacja wizualna i jakie elementy składają się na jej definicje.

Co składa się na Identyfikacje wizualną?

Pierwszym, podstawowym elementem identyfikacji wizualnej każdej firmy jest logo. Najprościej mówiąc, logiem nazywamy taki znak graficzny (choć może być to również napis) po którym konsument jest w stanie zidentyfikować naszą firmę. Logo pełni też niezwykle ważną funkcję emocjonalną w każdej firmie. Dzieje się tak gdyż widok loga ma przywoływać w konsumencie określone odczucia wynikające z jego oceny, a więc oceny naszej firmy. Kluczem w stworzeniu idealnego loga jest spełnienie kilku podstawowych norm. Symbolika każdego loga musi być w pełni zrozumiała dla konsumenta, a samo logo powinno być proste i czytelne.

Kolejnym elementem identyfikacji wizualnej jest kolor. O znaczeniu barw w odbiorze naszej firmy jak i  wpływie kolorów na psychikę konsumenta, a także o tym jakie skojarzenia przywołują w nas poszczególne barwy można napisać naprawdę wiele. Skoncentrujmy się jednak na innym, nie mniej ważnym elemencie jakim jest konsekwencja w używaniu barw. Weźmy pod lupę największe przedsiębiorstwa z branży fast food. Każde z nich konsekwentnie, i na każdym kroku używa swoich barw w taki sposób, że jednoznacznie je z nimi kojarzymy. Gdy pomyślimy o połączeniu czerwieni i żółci a do tego ktoś podpowie nam że chodzi o wcześniej wspomniany fast food, w naszych głowach może pojawić się tylko jedno skojarzenie.

Ostatnim z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej jest font używany w komunikacji z konsumentami. Może się nam wydawać, że jest to element prozaiczny, na który większość osób nie zwraca uwagi, odgrywa on jednak bardzo ważną rolę. Używanie jednej czcionki sprawia że po pewnym czasie konsument przyzwyczaja się do jej widoku, co więcej jeśli jest ona charakterystyczna to nawet kojarzyć ją z naszą firmą. Z doborem fontu należy jednak niezwykle uważać, (comic sans nie jest chyba dobrym wyborem w żadnym przypadku) a w swoich wyborach kierować się zasadą typografa – Łukasza Dziedzica ,który mówi: „Z czcionką jest jak z krzesłem, najpierw musi być wygodne, a dopiero potem artystyczne”

Jak stworzyć własną identyfikację wizualną?

Odpowiedz na to pytanie jest bardzo prosta, aby tego dokonać wystarczy udać się do jednej z agencji kreatywnych, dobrym przykładem takiej agencji będzie meggot.pl. Osoby w niej pracujące stworzyły identyfikację wizualną dla wielu znanych marek. Agencja ta poprzez swoje indywidualne podejście do klienta jest w stanie w doskonały sposób wyeksponować cechy wyróżniające każdy biznes.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here