Headhunting jest coraz lepiej znanym terminem, który został zapożyczony z krajów anglosaskich. W dosłownym tłumaczeniu oznacza „łowienie głów”. Jest to strategia wykorzystywana dziś przede wszystkim do pozyskiwania najcenniejszych pracowników, czyli osób posiadających rzadkie kwalifikacje zawodowe lub z innego powodu wartościowych dla pracodawców. Do tego stopnia, że są oni skłonni zapłacić agencji headhunterskiej w Warszawie czy innym mieście za szybkie znalezienie i przekonanie najlepszych kandydatów do przyjęcia ich propozycji. Na czym dokładnie polega headhunting? Jak w praktyce wygląda pozyskiwanie pracowników z wykorzystaniem tej strategii? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.
Poznanie oczekiwań pracodawcy
Zanim agencja heeadhunterska zabierze się do pracy musi wiedzieć, kogo właściwie potrzebuje jej klient. W tym celu organizowane jest spotkanie (może się odbyć online), podczas którego omawiane są wszystkie aspekty składające się na obraz idealnego kandydata. Specjaliści agencji tworzą jego profil, do którego będą dopasowywać osoby potencjalnie nadające się na dane stanowisko. Dzięki temu nie ma ryzyka, że headhunting zakończy się pozyskaniem nieodpowiedniego pracownika.
Wstępne wyselekcjonowanie kandydatów
Wiedząc, kogo szuka klient, agencja headhunterska w Warszawie zaczyna ustalać strategię pozyskiwania najlepszych kandydatów. Wykorzystuje własne kontakty branżowe do stworzenia wstępnej listy osób mogących spełnić oczekiwania klienta. Niekoniecznie muszą to być osoby, które aktualnie szukają zatrudnienia – headhunting ma tę przewagę nad standardową rekrutacją, że pozwala dotrzeć do pracowników zatrudnionych w konkurencyjnych firmach i przekonać je do zmiany pracodawcy.
Nawiązanie kontaktu z najlepszymi kandydatami
To za to w głównej mierze płaci się agencji headhunterskiej w Warszawie czy w jakimkolwiek innym mieście. Samemu pracodawcy trudno byłoby dotrzeć do potencjalnych kandydatów, a już na pewno w taki sposób, aby zachować względną poufność (co ma ogromne znaczenie w niektórych branżach). Agencja ma własne kanały komunikacji, które pozwalają jej szybko skontaktować się z osobami wpisującymi się w profil idealnego kandydata oraz zainteresować ich ofertą zmiany miejsca zatrudnienia na rzecz firmy klienta.
Branding
To bardzo ważny etap kampanii headhuntingu, w ramach którego agencja rozpoczyna budowanie w oczach kandydata obrazu atrakcyjnego pracodawcy. Jest to szalenie istotne w sytuacji, gdy agencja reprezentuje firmę niemającą silnej, rozpoznawalnej marki, czyli taką, która niekoniecznie jest wymarzonym pracodawcą dla najlepszych kandydatów. Dzięki brandingowi agencja może ukryć potencjalne wady oferty (np. wynagrodzenie czy prestiż), za to podkreślić jej zalety i sprawić, aby kandydat skupił się właśnie na nich.
Złożenie oferty zatrudnienia
Gdy headhunter uzna, że dana osoba jest potencjalnie zainteresowana zmianą miejsca zatrudnienia, może złożyć jej konkretną ofertę – oczywiście w pełnym porozumieniu z klientem. W zależności od ustaleń agencja może tylko pośredniczyć między stronami lub wziąć na siebie negocjowanie indywidualnych warunków zatrudnienia.
To drugie rozwiązanie jest wygodniejsze dla pracodawcy, oszczędza mu czas, a także zwiększa szanse na powodzenie – doświadczona agencja doskonale orientuje się w stawkach obowiązujących na danym stanowisku, dlatego może prowadzić negocjacje w sposób rzeczowy, nie narażając klienta na zbyt wysokie koszty zatrudnienia nowego pracownika.
Pilotowanie procesu zatrudnienia
To również podlega indywidualnym ustaleniom z klientem, natomiast jeśli pracodawca decyduje się dać agencji headhunterskiej pełną swobodę działania, to może sobie zażyczyć, aby specjaliści – pisząc kolokwialnie – dostarczyli mu gotowego do zatrudnienia pracownika. Wówczas to agencja zajmuje się wszystkimi formalnościami kadrowo-płacowymi.
W grę wchodzi również bardzo ciekawe rozwiązanie, jakim jest outsourcing, gdzie to agencja jest faktycznym pracodawcą pozyskanego specjalisty i oddelegowuje go do pracy w firmie klienta, na przykład na czas realizacji konkretnego projektu. Taka opcja jest wyjątkowo komfortowa dla przedsiębiorcy, który nie upiera się przy tworzeniu nowych etatów w swojej firmie.
Jaką agencję headhunterską w Warszawie wybrać?
Na warszawskim rynku działa dziś wiele agencji HR i wciąż pojawiają się nowe, co jest oczywiście spowodowane ogromnym zapotrzebowaniem na tego typu usługi. Czym warto się więc kierować? Przede wszystkim renomą danej agencji. Sprawdź, które firmy HR cieszą się najlepszą opinią klientów biznesowych, co zawsze niezawodnie świadczy o dobrej jakości usług i skuteczności.
Pod tym względem zdecydowanie wyróżnia się Verita HR – agencja headhunterska w Warszawie, której usługi rekomenduje aż 97 proc. klientów biznesowych oraz 90 proc. zatrudnionych za jej pośrednictwem pracowników. Z pełną ofertą headhuntingu w Warszawie i regionie możesz się zapoznać na oficjalnej stronie internetowej agencji.