Drukowanie w technice cyfrowej pozwala na stworzenie wysokiej jakości materiałów reklamowych, biznesowych i konferencyjnych. Sprawdza się tam, gdzie przewidywany nakład zamyka się w kilkuset sztukach. W artykule opowiemy o druku cyfrowym oraz podpowiemy, kiedy warto skorzystać z tego typu druku.

Metody druku cyfrowego

  • Elektrofotograficzne (laserowe) – najpopularniejsza metoda wykonywania druku cyfrowego. Maszyna opiera swoje działanie o modulowanie wiązki laserowej, która naświetla kręcący się cylinder pokryty materiałem światłoczułym. Laser tworzy w ten sposób obraz utajony. Następnie cylinder pokrywany jest tonerem, który wraz z nośnikiem przykleja się w odpowiednich miejscach na powierzchni cylindra. Mieszanka przenoszona jest kolejno na podłoże i w kolejnym kroku utwardzana termicznie.
  • Jonograficzne – zasada działania jest podobna do metody laserowej. Ładunek elektrostatyczny cylindra, który tworzy obraz utajony, jest formowany za pomocą strumienia jonów. Kolejne etapy procesu są takie same jak w poprzednim przypadku.
  • Magnetografia – w tym wypadku obraz tworzony jest dzięki odpowiednio rozmieszczonej siatce obwodów elektrycznych na cylindrze. Wytworzone przez obwody pole magnetyczne przyciąga w odpowiednich miejscach naniesiony na niego toner z nośnikiem.

Dlaczego warto wybrać druk cyfrowy?

Przede wszystkim jest to metoda tworzenia wydruków niskonakładowych w sposób niezwykle szybki. Długi proces naświetlania klisz, blach drukarskich i kalibracja maszyn nie ma tutaj miejsca, a sama maszyna jest gotowa do pracy parę sekund po uruchomieniu. Samo przygotowanie do wydruku odbywa się poprzez wysłanie do urządzenia pliku z komputera i nie wymaga użycia nośników pośrednich czy form drukarskich. Z tego względu usługa często może zostać zrealizowana „od ręki”. Jeśli chodzi o jakość, jest ona zbliżona do wydruków metodą offsetową. Oprócz tego możliwe jest stworzenie wydruków na różnych materiałach od tradycyjnego papieru o różnej gramaturze, przez folie barwione i przeźroczyste, na PCV, OSB i hips kończąc.

Przykładem firmy realizującej druk cyfrowy na dowolnym materiale jest Canvas. Koszt przygotowania pojedynczej kopii jest mnożnikiem całego nakładu. Bez względu na ilość wykonywanych wydruków cena za sztukę pozostaje ta sama. Z tego względu metoda druku cyfrowego jest opłacalna, gdy nakład nie przekracza kilkuset sztuk. Powyżej tej ilości bardziej opłacalny staje się offset, który również gwarantuje nieco lepszą jakość. Kolejnym aspektem przemawiającym za wybraniem tej metody, jest możliwość błyskawicznej modyfikacji kolejnych kopii. Za pomocą komputera można zmienić wygląd każdej kolejnej odbitce, np. poprzez zmianę imienia i nazwiska na zaproszeniu.

Druk cyfrowy – dla kogo?

Głównym wyznacznikiem opłacalności stosowania druku cyfrowego jest nakład. Jeżeli przekracza on kilkaset sztuk, warto zastanowić się nad metodami offsetowymi, które gwarantują nieco lepszą jakość. W przypadku, gdy każda kopia ma różnić się od siebie niewielkimi szczegółami tak jak w przypadku zaproszeń imiennych, najlepszym wyborem będzie druk cyfrowy. W momencie, gdy wydruk ma mieć większy format – przekraczający B3 (353 × 500 mm), należy rozejrzeć się za innymi metodami druku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here