W Polsce wciąż panuje przekonanie, że to pracownik musi sobie wywalczyć miejsce pracy. Tymczasem w niektórych branżach dzieje się odwrotnie. To pracodawcy zaczynają walczyć o najzdolniejszych pracowników.
W świecie w którym media są wszechobecne, wizerunek firmy stał się bardzo ważny. Obecnie w każdej branży na rynku panuje duża konkurencja i każde potknięcie wizerunkowe firmy może zostać wykorzystane do osłabienia jej pozycji na rynku. Co ważne, firmy zaczynają dbać nie tylko o swój wizerunek w oczach klientów i kontrahentów, ale również zwracają uwagę na to, jak widziani są w oczach pracowników obecnych jak i przyszłych. Budowanie wizerunku pracodawcy nazwano employer brandingiem. Dzieli się on na dwa obszary: zewnętrzny i wewnętrzny. W obszarze zewnętrznym działania kierowane są do potencjalnych pracowników ( jednym z narzędzi pozyskiwania są filmy korporacyjne) – w wewnętrznym do aktualnie zatrudnionych pracowników. Mogą to być imprezy integracyjne czy karnety na gabinet masaż warszawa
Pomysł kreowania pozytywnego wizerunku firmy nie jest niczym nowym, ale definicję employer branding wprowadzono dopiero w 2001 roku. Dokonała tego firma Mc Kinsey pokazując w jaki sposób jak należy zabiegać o młodych specjalistów.
Rynek pracy stawia przed firmami coraz większe wyzwania. Nie jest łatwo utrzymać zdolnych pracowników, zmniejszać rotację i pozyskiwać nowych, wartościowych ludzi, gdyż konkurencja nie śpi. Mimo to, w dalszym ciągu dział employer brandingu posiada niewiele firm. Za te działania nadal odpowiedzialny jest dział personalny lub marketingu.
Aby skutecznie zacząć realizować komunikację w obszarze employer brandingu, należy zbudować odpowiednią strategię. Każda firma rządzi się swoimi prawami i wytycza inne standardy. Powinna postawić na największe zalety i atuty. Przyszły pracownik powinien zapoznać się z warunkami pracy, dowiedzieć się na ile samodzielna będzie jego praca, czy firma jest otwarta na innowacyjność i pozwoli mu się wykazać. Dodatkowym atutem będzie miła atmosfera, normowany czas pracy, stabilna praca i płaca, ewentualne premie, możliwość rozwoju zawodowego i awansu. Drugim krokiem będzie określenie profilu przyszłego pracownika. Istotny jest tu wiek, wykształcenie zawodowe, kompetencje, doświadczenie, umiejętności i cechy charakteru np. cierpliwość, sumienność, punktualność itd. Ustalenie właściwego profilu pracownika pomoże nam odpowiednio dobrać kanały komunikacji. Jeśli będziemy szukać osób młodych, to postawmy na Facebook’a, Twitter’a, czy Linkedin’a. W komunikacji z przyszły pracownikiem watro zaprezentować nasze wartości jakimi się kierujemy, gdyż być może trafimy na kandydata, który wyznaje podobne i łatwiej wówczas będzie identyfikował się z firmą. Najlepszą wizytówką firmy są zawsze pracownicy i to oni mogą zachęcić lub zniechęcić do pracy w danym miejscu. Nawet najlepiej przygotowana kampania wizerunkowa upadnie, jeśli podważą ją pracownicy.