Kampanie Adwords to bardzo dobre rozwiązanie dla wielu osób prowadzących własny biznes. Mają wiele zalet. Najważniejsza z nich to fakt, że ściągają od razu ruch na stronę. Można też dokładnie ustalić przy jakich frazach mają się pojawić reklamy a przy jakich nie.

Jak to w życiu, wszystko kosztuje. Koszty kampanii mają wpływ na ich skalę a czasem w ogóle wpływają na to czy dana kampania będzie mogła być przeprowadzona czy też nie. Jak zatem określić ile potrzeba pieniędzy na daną kampanię? Postaramy się określić to w tym wpisie.

Koszty kliknięć na podstawie Keyword Plannera

Pierwsze źródło informacji o potencjalnych kosztach kliknięć to oczywiście Keyword Planner. Daje on nam przy każdej frazie podgląd na szacunkową ilość kliknięć danej frazy i koszty kliknięć. Oczywiście trzeba to traktować jako szacunki, natomiast powinno dać nam wstępny pogląd na to ile będą wynosić koszty kliknięć.

Poza kosztami przy każdej frazie Keyword Planner rekomenduje też budżet. Wystarczy podać grupę fraz, które nas interesują i na tej podstawie przygotowywany jest rekomendowany budżet. Nie zawsze to się sprawdza jakoś dokładnie, ale znowu – jest to wstępna informacja dla nas o jakich widełkach w ogóle mówimy.

Kampania testowa

Jak już mamy przygotowane informacje na temat tego co ma zawierać dana kampania (chodzi głównie o listę fraz), można zacząć od kampanii testowej. Czym jest taka kampania? To trwający przez pierwsze miesiące (najczęściej 1-3 miesiące) okres, kiedy przeznaczamy nieco większy budżet i sprawdzamy jakie będą koszty, co będzie klikane, które frazy najlepiej będą konwertować a które generują koszty ale nie przekładają się na konwersję.

Na podstawie kampanii testowej można wyciągnąć dużo wniosków. Jej celem jest oczywiście obniżenie kosztów prowadzenia docelowej kampanii jak również polepszenie konwersji (poprzez usunięcie fraz niekonwertujących). Dodatkową zaletą kampanii jest fakt, że po miesiącu, dwóch jesteśmy w stanie dość dokładnie powiedzieć jakie będą realne koszty prowadzenia kampanii Adwords.

Kampania na długi ogon

Jeśli podczas kampanii testowej okaże się, że same kliki są bardzo drogie i docelowy budżet kampanii przekracza nasze możliwości, wtedy dobrze jest spróbować zoptymalizować kampanię pod długi ogon. O co chodzi? Mówiąc w skrócie o frazy bardziej konkretne (najczęściej dłuższe niż dwa słowa). To dość dobrze zbadane zachowanie użytkowników. Polega ono na tym że jest grupa ludzi która szuka ogólnych haseł. Są też jednak bardziej świadomi konsumenci którzy chcąc zawęzić wyniki wyszukiwań do interesujących ich rzeczy doprecyzowują zapytanie. Tak tworzy się długi ogon. Często takie kliki dla tych fraz długoogonowych są tańsze a co za tym idzie jest tu możliwość obniżenia kosztów prowadzenia kampanii a jednocześnie pozyskania tej samej, wartościowej grupy odbiorców.

Podsumowanie

Jak widać jest kilka sposobów na określenie kosztów prowadzenia kampanii. Tak naprawdę jednak najlepszy z nich to właśnie kampania testowa. To dzięki niej poznamy realne koszty prowadzenia kampanii jak również lepiej dobierzemy frazy które mają być promowane. Trzeba dobrać do niej odpowiednie słowa kluczowe i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Można to powierzyć zewnętrznej firmie – przykład tutaj – lub samemu modyfikować kampanię, aż do momentu, gdy osiągniemy odpowiednie stopy zwrotu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here