Każde miejsce pracy rządzi się swoimi prawami. Zatem nie zawsze zastosowanie będą miały te same, standardowe przepisy. Wynika to choćby ze specyfiki zawodu. W jakich sytuacjach równoważny czas pracy będzie dobrym rozwiązaniem? Co należy na ten temat wiedzieć?

Co trzeba wiedzieć o równoważnym systemie pracy?

Czasami przydatne jest wydłużenie dobowego czasu pracy. W przypadku systemu równoważnego mówimy o 12, a czasami też 16 godzinach, natomiast dotyczy to oczywiście nie wszystkich dni w tygodniu. Poza tym, jeśli taka sytuacja ma miejsce, to w innym terminie służba musi być odpowiednio skrócona lub też udziela się osobie zatrudnionej wolnego. Zatem właściciel firmy może w nieco inny sposób rozporządzać godzinami pracy podwładnego, jednak wymiar czasu pracy pozostaje identyczny, jak w przypadku podstawowego. Nie można także zapominać o prawie do nieprzerwanego 11-godzinnego odpoczynku. Co ważne, przepisy nie precyzują dokładnie, w jakich zawodach takie działania powinny być podejmowane, a więc decyzja należy do samego pracodawcy. Kiedy najczęściej takie systemy czasu pracy są wprowadzane?

Kiedy system równoważny się sprawdzi?

Nie ma wątpliwości, że takie rozwiązanie nie będzie odpowiednie w każdej sytuacji. Na przykład ciągła praca umysłowa po ośmiu godzinach może być zwyczajnie nieefektywna. Natomiast zdecydowanie inaczej jest z pozostawaniem w gotowości do pracy. Pracownik przebywa we wskazanym przez pracodawcę miejscu i podejmuje określone czynności, jeśli okażą się one konieczne. Wtedy też mamy do czynienia z różną intensywnością działań, czyli z pracą oraz oczekiwaniem na nią. Zatem osoba zatrudniona nie spełnia swoich obowiązków bez przerwy. Przykładem są pracownicy zakładowej straży pożarnej. System równoważnego czasu pracy sprawdzi się również, gdy chodzi o ochronę osób bądź mienia. W tym ostatnim przypadku jednak należy wziąć także pod uwagę stopień zaangażowania. Będzie on inny, gdy mówimy o opuszczonym budynku, a inaczej sprawa się przedstawia, gdy w grę wchodzi dworzec kolejowy, w którym więcej się dzieje i poziom uwagi pracownika musi być większy.

Czas pracy to dość szerokie zagadnienie, a wspomniany system jest tylko jednym z kilku przykładów. Dlatego też warto zdobyć przydatną wiedzę, którą można znaleźć między innymi w takich artykułach, jak ten: Czas pracy pracownika – najważniejsze informacje. Znajomość zagadnienia przyda się zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here