Sprężone powietrze jest coraz śmielej wykorzystywane w szeroko rozumianym przemyśle, w szczególności w zakładach lakierniczych. Nałożenie powłoki lakieru na blachę odbywa się poprzez specjalistyczne urządzenia – tzw. pistolety. Współczesne lakiernie dokładają wszelkich starań, aby jakość powłoki lakieru była na jak najwyższym poziomie.

Wysoką jakość powłoki umożliwi jedynie odpowiedni park maszynowy (m.in. sprzęt do komponowania, aplikacji oraz suszenia) oraz inwestycja w wysokiej jakości produkty lakiernicze. Wykorzystanie nieodpowiedniego sprzętu oraz produktów lakierniczych może skutkować pojawieniem się niepożądanych zjawisk związanych z jakością powłoki, tj.:

  • „rybie oczka”,
  • kratery,
  • okrągłe wgłębienia,
  • nieregularne wtrącenia,
  • plamy wodne,
  • utrata przyczepności poszczególnych warstw.

Z czego wynikają wyżej wymienione problemy?

Winowajcą jest najczęściej niedoskonała instalacja do produkcji sprężonego powietrza, które niejednokrotnie jest zanieczyszczone wodą, olejem czy też innego rodzaju zanieczyszczeniami. Wymienionych czynników nie można wyeliminować całkowicie w 100%, ale z pewnością należy ograniczyć je do akceptowalnego minimum. Dobór właściwej sprężarki może w tym pomóc, ponieważ nowoczesne rozwiązania niosą za sobą szereg rozwiązań w zakresie uzdatniania sprężonego powietrza. Polega to na stosowaniu zestawu filtrów oczyszczających oraz osuszacza redukującego poziom wilgotności powietrza.

Jaką sprężarkę wybrać?

Na rynku możemy znaleźć przede wszystkim dwie grupy sprężarek:

  • tłokowe,
  • śrubowe.

Pierwsze z nich są z reguły mniejsze, tym samym pozwalają na osiągnięcie niższej wydajności. Co więcej, ich budowa sprawia, że narażone są na znaczne ryzyko przedostania się zanieczyszczeń oraz oleju do sprężonego powietrza. Poziom hałasu oraz temperatura sprężania są wyższe, dlatego korzystniejszym rozwiązaniem dla zakładów lakierniczych są niezawodne sprężarki śrubowe.

Uzdatnianie sprężonego powietrza

Niezależnie od tego, jaki typ sprężarki wybierzemy, do prawidłowej pracy urządzenia musimy zapewnić również kompleksowy system uzdatniania sprężonego powietrza, w skład którego powinny wchodzić:

  • osuszacz,
  • filtry oczyszczające.

Sprężone powietrze wykorzystywane w lakiernictwie nie może posiadać zbyt wysokiego poziomu wilgotności, ponieważ może to grozić złą jakością powłoki lakierniczej. Dlatego warto zdecydować się na osuszacz chłodniczy lub adsorpcyjny.

Pierwszy z nich zapewnia ciśnieniowy punkt rosy na poziomie +3 st. C oraz wilgotność ok. 30%. W niektórych przypadkach nie jest to wynik spełniający oczekiwania, dlatego korzystniejszym rozwiązaniem jest nowoczesny osuszacz adsorpcyjny. W jego przypadku, sprężone powietrze może charakteryzować się ciśnieniowym punktem rosy na poziomie między -20 st. C, a -70 st. C oraz bardzo niskim poziomem wilgotności powietrza, co spełnia nawet najbardziej restrykcyjne wymogi w lakiernictwie.

Kolejny etap to oczyszczanie sprężonego powietrza z zanieczyszczeń olejowych oraz innych cząstek stałych. Układ filtracji może rozpoczynać się od separatora cyklonowego usuwającego największe cząstki zanieczyszczeń (do 3 mikronów). To rozwiązanie jest szczególnie istotne w przypadku sprężarek o niskiej jakości pracy. W kolejnym etapie stosuje się filtr wstępny, co często jest wystarczającym rozwiązaniem w przypadku wysokiej jakości sprężarek. Usuwa on cząstki stałe o wielkości ponad 0,1 mikrona.

Następnie sprężone powietrze jest kierowane do filtrów dokładnego oczyszczania usuwającego zanieczyszczenia stałe o średnicy powyżej 0,01 mikrona oraz aerozole oleju do 0,01 mg/m3. W niektórych rozwiązaniach stosuje się także filtry odpylające oraz odolejające.

Układ urządzeń, w których skład wchodzi osuszacz oraz zestaw filtrów (wstępny oraz dokładnego oczyszczania) dostarcza sprężone powietrze o klasie czystości 1-3 wg normy ISO 8573.1, co jest obligatoryjne w zakładach lakierniczych cieszących się zaufaniem klientów.

Źródło: Almig – Sprężarki powietrza

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here