Ostatnie lata pokazują, że świadomość konsumentów jest coraz silniej zorientowana na złożony proces zakupowy, przy wzrastającym nacisku na wygodę finalizowania zakupów. Oznacza to, że mimo, iż klient odwiedza sklep stacjonarny osobiście, to wcale nie musi kupić interesującego go produktu. Dlaczego? Dane wskazują, że ponad 50% konsumentów podejmuje decyzję o zakupie przez Internet ze względu na niższą cenę. Jeżeli dodatkowo właściciel sklepu internetowego udostępnia swoim klientom wygodny i niedrogi sposób dostawy oraz przyjazne formy płatności, można zakładać, że transakcja zostanie sfinalizowana zakupem.
Po pierwsze komunikacja
Dobrze sformułowany przekaz marketingowy staje się kluczem, otwierającym na oścież drzwi do sprzedaży produktu i zdobycia zainteresowania klienta. Konsumenci coraz większą wagę przykładają do zaangażowania swoich ulubionych marek i sklepów do personalizacji przekazu. Lubią być zaopiekowani i rozpieszczani komunikatami i bonusami, kierowanymi bezpośrednio i personalnie do nich. Dlatego, prowadząc własny biznes eCommerce, należy zwrócić dużą uwagę na sposób komunikacji z klientami oraz – remarketing. Poznawanie oraz kreowanie potrzeb klientów, jest jednym z elementarnych wskaźników sukcesu.
Po drugie obsługa
To, jaki sposób dostawy lub zwrotu towaru zaproponujemy naszemu klientowi, może mieć wpływ na jego ostateczną decyzję o zakupie lub porzuceniu koszyka. Szybka i tania dostawa, dostosowana do możliwości i potrzeb klienta oraz otwarta procedura zwrotów, powinny stanowić nieodłączne elementy w procesie zakupowym. Na szczęście rynek wychodzi naprzeciw potrzebom konsumentów, a liczba punktów odbioru przesyłek oraz oferta firm kurierskich stają się coraz lepiej rozbudowane, co znacznie ułatwia zadanie. Wystarczy mądrze wybrać spośród możliwości i zapewnić wygodę swoim klientom.
Po trzecie mobile
Mimo, że zakupy internetowe najczęściej finalizowane są za pośrednictwem komputerów, to rynek mobile odgrywa wciąż niezwykle ważną rolę. Bowiem to właśnie w mobile’u proces zakupowy ma swój początek w największej liczbie przypadków. Klient lubi spokojnie i wygodnie przejrzeć dostępne na rynku oferty i porównać dostępne opcje wraz z cenami. Aplikacje mobilne ułatwiają mu to zadanie w ogromnym stopniu. Dlatego warto zadbać i skompresowanie oferty sklepu internetowego, eksponując jego zasoby w wygodnej aplikacji. Ponadto, dobrze zbudowana aplikacja mobilna, szybka i dopasowana pod względem user experience może być silnym argumentem wpływającym na decyzję o zakupie i tym samym konkurencyjną przewagą.
Po czwarte Social Media
Nie jest tajemnicą, że ocieplanie wizerunku firmy i pojawianie się w świadomości konsumentów to podstawa pod kątem business marketingu. Najlepszym narzędziem do nawiązywania komunikacji i interakcji z klientem są kanały social media. To tam aktualnie dzieje się najwięcej. Użytkownicy są on-line 24h/dobę mimo, że nie są to wciąż te same osoby. Jednak należą do grup docelowych, do których kierujemy nasze działania, co umożliwia nam stałe docieranie do ich świadomości. Ponadto, mamy możliwość nawiązywania płynnej i szybkiej interakcji dzięki czatom i wiadomościom prywatnym, co bez wątpienia poprawia postrzeganie naszej marki w percepcji potencjalnych klientów.
Źródło: DaVinci Studio – Systemy CRM